עלון קיבוץ גן שמואל

גיליון 117 | 20.12.2024


מתנדבות.ים | החיטה צומחת שוב


בשבוע שעבר יצאנו להתנדב במיזם "החיטה צומחת שוב", בקיבוץ כפר עזה.

נתי גולדשטיין, איילת גיל, אביבה ושמוליק צבי (הוריה של שני יגאל) ואני, הצטרפנו לקבוצת מתנדבים נוספים, ושהינו בכפר עזה ארבעה ימים.

המיזם הוא פרי יוזמתו של ניצן סלע, חבר קיבוץ בית השיטה, ומהותו שיקום הגינון של כפר עזה, והוא נמשך זה השבוע ה44 ברציפות. חלק מהמתנדבים מגיעים למספר ימים, חלקם למספר שבועות, ויש גם מתנדבים שמגיעים מחו"ל.

מידי בוקר טרם זריחה, יצאנו אל השכונה בה עבדנו – שכונת הרחבה יפיפייה הסמוכה לגדר ההיקפית, ועסקנו בעבודות גינון בגינות הפרטיות של החברים. עדרנו, גזמנו, גירפנו, שתלנו, כיסחנו דשא ועוד, ליד בתים שרובם ריקים מיושביהם. כל הבתים ללא יוצא מין הכלל סומנו ע"י כוחות צה"ל שערכו בהם סריקות ב 21.10.23, וזיכו אותם. למרות המראה הכללי של שכונה שלא נפגעה, רבים מהבתים ספגו פגיעות כאלה ואחרות, בדרגות חומרה שונות.

רק כ10 אחוזים מתושבי הקיבוץ, חזרו להתגורר בו, אולם בשבועיים הקרובים, יעברו כלל תושבי כפר עזה לשכונה שנבנתה עבורם בקיבוץ רוחמה, וכפר עזה ייסגר ויוכרז כאתר שיקום. לא יהיו בו שום שירותים קהילתיים משום סוג.

ובכן, קבוצתנו מנתה 12 חברים, 3 מהם בחורות שהגיעו מארה"ב!

לאחר כ 6 שעות עבודה אינטנסיבית למדי, חזרנו ל"ביתנו", בית ילדים (כמו "מפגש" אצלנו) והכנו יחד ארוחת צהריים (ארוחת בוקר קלה, אכלנו "בשטח"...) המיזם נשען על תרומות ממקורות שונים – גם המזון וגם כל הציוד המגוון ששימש אותנו לעבודה, כולו מגיע מתרומות.

אחר הצהריים סיירנו בכפר עזה – גן עדן לא קטן שסימני הטבח והחורבן שנעשו בו ב 7.10.23 קשים לצפייה, במיוחד כשהם מלווים בסיפורים ממקור ראשון, מחברי הקיבוץ איתם נפגשנו. מטלטלת במיוחד היא הכניסה לשכונת "דור צעיר" – שכונה שספגה הרס נרחב ביותר (שלא לדבר על הזוועות שבוצעו שם), ושארבעה מתוך חמשת חברי הקיבוץ שעדיין בשבי חמאס, נחטפו ממנה.

בערבים, לאחר ארוחת ערב שהכנו בכוחות משותפים, נפגשנו לפעילויות כמו הרצאה, מפגש עם ממלאי תפקידים (בקיבוץ/מועצה וכו'). ערב אחד אפילו ערכנו שירה בציבור בהובלתו של שמוליק צבי. בהמשך אף שיתפנו זה את זה בכל מיני סרטונים פרטיים השמורים ב"גלריות" שלנו, דבר שתרם מאד לקרבה אנושית/חברית ולהעמקת תחושת השותפות בינינו.

אין לתאר את תחושת התרוממות הרוח (גם אם הביטוי נשמע קלישאתי...) שליוותה אותי בימי ההתנדבות! לא הקימה המוקדמת, לא הגב שכאב לעיתים, לא הקוצים והשריטות... לא חיבלו בתחושה הנפלאה של העשייה ההתנדבותית – עשייה למען האחר, האחרים... קיבלנו תגובות נרגשות, מעריכות ומחממות לב מחברים שבגינותיהם עבדנו. ההיבט החברתי היה גם הוא מאד משמעותי, כפי שקורה לרוב בפעילויות מסוג שכזה, ובהתחשב בשהות המשותפת יחד, 24 שעות... זה תרם מאד לעוצמת החוויה שעברנו.

במהלך שהותנו בכפר עזה, לא יכולתי שלא לחשוב, כמה ברי מזל אנחנו בגן שמואל, הרחק מאזורי המלחמה, ההתראות וההפצצות, הרעש, הסבל, הפינוי וכל מה שנלווה למה שקורה כאן מאז 7.10.... ואיך הממשלה הרעה שלנו, לא ראויה לעם הנפלא שאנחנו. כמה עצוב ומתסכל...

לאחרונה פתחו חברי כפר עזה את המרחב הקיבוצי בפני קבוצות רבות ומגוונות, שבאות לסייר במקום. בכל רגע נתון כמעט, מסיירות שם לפחות 2,3 קבוצות. בנוסף, פועל בכפר עזה מיזם שיקום נרחב (פרויקט "המרצפות הירוקות") בהובלת  "אחים/יות לנשק", שעוסקים בשיקום שכונה שלמה שבתיה נפגעו.

בראשית ינואר, עם מעבר כפר עזה לרוחמה, יעבור הפרויקט שבו התנדבנו, לקריית שמונה.

אני ממליצה למי שיכול ומתעניין, להצטרף לפרויקט הנפלא הזה- מובטחת חוויה נפלאה!!!

בתמונות (לפי סדר הופעתן): השער לכפר עזה, קבוצת המתנדבות, הטרקטור ששימש אותנו בעבודה, העץ ששתלנו בכפר עזה, הפסקה בעבודה, ג'אבלייה מעבר לגדר הקיבוץ, משפחות ששכלו את יקיריהן, מיהרו לנטוע עץ, סימן להמשך צמיחה.

כתבה: עינת ילין

0

יש להתחבר כדי להגיב

הזמנה | תרבות גן שמואל

ניתן להגדיל את התצוגה בתנועת צביטה נפתחת


לפניכם לוח אירועי חנוכה 2024


מחכים לראותכם, צוות התרבות

0

יש להתחבר כדי להגיב

הגלריה לאמנות | אורית קוליקובסקי

ניתן להגדיל את התצוגה בתנועת צביטה נפתחת


מוזמנים ליום עיון במסגרת התערוכה הקבוצתית:

לבי סמוך ובטוח

יום העיון יתקיים ביום שישי ה-27.12 בשעות 8:30 - 14:00 בגלריה

לפרטים נוספים לחצו


לפניכם כתבה שפורסמה על התערוכה.

לקריאת הכתבה לחצו


מוזמנים ומוזמנות באהבה

אורית

0
לדף הפייסבוק של הגלריה >

יש להתחבר כדי להגיב

החממה למוזיקה | רינת לומסטרה


קונצרט ינואר בחממה למוזיקה בגן שמואל


מסביב לעולם ב-60 דקות

היידן, דוניצטי, פארנק ועוד..


הקונצרט יתקיים ביום שבת ה- 11.01.25

11:00 - פתיחת דלתות, קפה, תה ועוגה

11:30 - קונצרט

הכניסה לחברי גן שמואל ללא תשלום אך רצוי להירשם מראש. 

מוזמנים מאוד,

רינת

0
החממה למוזיקה בפייסבוק >

יש להתחבר כדי להגיב

ויקיפדיה | לליב גל


מתרגשת להציג פינה חדשה, בתקווה שתמצאו בה ערך מוסף לסופ"ש. בפינה אציג ערך בוויקיפדיה אותו יצרתי, ערכתי או העמקתי.


שמעת פעם על מילת השנה של אוקספורד?


כל דצמבר אוניברסיטת אוקספורד בוחרת מילה אחת שהכי היטיבה לתאר את השנה החולפת. זה יכול להיות מושג חדש, מילה קיימת שפתאום קיבלה משמעות חדשה, או ביטוי שכולם מדברים עליו.

השנה המילה שנבחרה היא "ריקבון מוחי" (brain rot). נשמע מפחיד, נכון? לא ממש!

המושג מתאר את התחושה שנובעת מצריכת-יתר של תוכן לא איכותי ברשת-כדימוי לכך שהמוח "נרקב" מרוב מידע שיטחי. הרי כולנו מחוברים כל יום - כל היום למסכים. למילה הזו הצביעו 37,000 איש ואישה!

רציתי לדעת עוד על המושג הזה, אז בדקתי בוויקיפדיה באנגלית, קראתי את הערך והחלטתי לכתוב אותו גם בעברית. הערך בעברית חוגג עכשיו שבועיים והוא קיים ב-22 שפות נוספות (ועוד היד נטויה, ייתכן שעד פרסום העלון כבר יהיו יותר).

רוצות.ים לדעת עוד על ריקבון מוחי? לחצו על הקישור מטה ומוזמנים לקרוא את הערך.

שבת שלום, לליב


קרדיט תמונה: Gemini, ה"בינה המלאכותית" של Google

0
לערך ריקבון מוחי >

יש להתחבר כדי להגיב

מהנעשה בספריית הילדים | עדכון

ניתן להגדיל את התצוגה בתנועת צביטה נפתחת


להורים ולילדים שלום


ברצוני לעדכן על שינויים במועדי הפתיחה בשבועיים הקרובים:

בשבוע הבא הספרייה תיפתח ביום ראשון ה- 22.12 בשעות 16:00 עד 17:00, ביום שני ה- 23.12 סגור.

ב- 30.12 סגור לרגל חג חנוכה.


אני רוצה לאחל לכולם חג חנוכה שמח ושנה אזרחית חדשה וטובה

עינת בן-זאב

0

יש להתחבר כדי להגיב

מהנעשה בגיל השלישי | אלה בראון

< דפדפו ימינה ושמאלה בגלריה >

ניתן להגדיל את התצוגה בתנועת צביטה נפתחת


השבוע יצאו ותיקי גן שמואל לטיול בקיסריה: התחלנו בפסיפס הציפורים, המשכנו למוזיאון ראלי, וסיימנו בחוף הקשתות.

הכל קרוב ונגיש, כמה דקות מהבית, בהחלט שווה ביקור.

נהנינו מהאתרים, ממזג האוויר, וכמובן מהחברותא.

נתראה בטיול הבא

0

יש להתחבר כדי להגיב

מועדון יום ב' | הזמנה

ניתן להגדיל את התצוגה בתנועת צביטה נפתחת


תמר וסתיו במופע

שירים מהסרטים

בין שירי המופע - 'לי ולך', 'בלדה לשוטר', 'שלווה' ועוד..


יום ב' הקרוב (23.12.24)

בשעה 17:30 בבית אורי


גם אם אינכם מגיעים בדרך כלל, זו הזדמנות מצוינת להתחיל..

מוזמנים ומוזמנות!

שבת שלום ולהתראות,

צוות מועדון יום ב' והמתנדבים.ות

0

יש להתחבר כדי להגיב

מהנעשה בבית נחמה | עדכון

ניתן להגדיל את התצוגה בתנועת צביטה נפתחת


חברות יקרות וחברים יקרים


מצורפת תכנית הפעילות לשבוע הבא.

גם אם אינכם מבאי הבית הקבועים, אנו מזמינות אתכם להצטרף אלינו בכל עת לאתנחתא קלה.

התוכנית אינה מחייבת הגעה לכלל הפעילויות - ניתן לבחור לאלו פעילויות להצטרף.


עותק מודפס של לוח הפעילות החודשי ניתן לקבל אצלנו.


שבת שלום,

צוות בית נחמה

0

יש להתחבר כדי להגיב

אומרים שהיה פה שמח | מן הארכיון


חברים יקרים


בשבועות הקרובים יוצגו תמונות והסברים בנושא השלמות לגן שמואל, מקבוצת ‘בני ישראל’ שהגיעו בשנת 1929 לגן שמואל, ועד חברות הנוער במוסד, קבוצת ‘אלה’ 1994.

והשבוע – קבוצת ‘הבינימינאים’


הבינימינאים


הסיפור של הבנימינאים הוא באמת אגדה.

אגדה שעניינה העיקרי הוא חלום גדול, הגשמה, משימתיות, הקרבה ותרומה להקמת מדינה, להקמת קיבוץ ותרומה לכלל.

באגדה זו יש מידה רבה של תסכול. תסכול על כך שבעולם של היום ובמציאות הנוכחית (בעולם, במדינה, בקיבוץ) – המושגים הללו נשמעים יותר כמו לקוחים מן האגדות ולא מחיי היום –יום.

אבל יחד עם התסכול המסוים הזה, יש עניין עצום. יש גאווה גדולה, יש קסם מיוחד- בעיסוק בחומרים המופלאים האלה.

(אופיר חנני – מתוך החוברת “הבנימינאים –אגדה שהייתה באמת”).


ציוני דרך בדרכם של הבנימינאים


1. עליה מפולין – קיבוץ עליה א’ מנה כ-300 אנשי השוה”צ שהגיעו מפולין לארץ בשנת 1929 –במסגרת העלייה החמישית והתיישבו בחדרה.

2. חדרה – בחדרה מתקשה הקבוצה להשיג עבודה, תנאי תברואה קשים ביותר, רבים מהעולים חולים בקדחת. מתחילים סכסוכים אידאולוגים ונוצרים שני מחנות עיקריים שגרמו לרצון להפרדות.

הפלג המתון מבחינה אידאולוגית נשאר בחדרה, יותר מאוחר השלים את קיבוץ עין החורש. הפלג היותר שמאלי עובר לבנימינה בהנהגת קובה ריפתין.

3. בנימינה – חברי הקבוצה עובדים קשה – בכבישים, בחפירת תעלות ניקוז למי הביצות ,הקמת לול, גן ירק, מאפיה ונגריה. רבות מן החברות נשלחות לעבוד כעוזרות בית בבתי האיכרים באזור.

4. הקבוצה מתגבשת סביב חיי תרבות ופעילות רעיונית. בדיונים הקשורים לציונות וקומוניזם והשילוב ביניהם, מתעוררים סכסוכים אידאולוגים, בין השאר- בנושאים של סולידריות עם הפועלים הערבים –חלק גדול מחברי הקבוצה עוזבים, חלקם מצטרף לעין החורש, חלקם יורדים חזרה לאירופה (וימצאו את מותם בכיבוש הנאצי).

החברים הנותרים נשלחים להשלים את עין שמר, בה נמצאת קבוצת “עין גנים” המשוועת לתוספת כוח אדם.

5. גן שמואל/עין שמר- האיחוד עם עין גנים היה קשה ביותר. נוצרו מתחים ומחנות: “מצבים פוליטיים הפכו לחברתיים ולהיפך….”. בהתערבות הוועד הפועל של התנועה, הוחלט על הרחקת ארבעה מאנשי בנימינה.

חברי הקבוצה שלא הסכימו להחלטה עזבו יחד איתם וחזרו לחדרה. מבין העוזבים, חלק עבדו בגן שמואל ולאחר התלבטויות של הקיבוץ אם לקבלם, נפלה הכרעה – קבוצת ה”בנימינאים” מצטרפת לגן שמואל עם ערך שווה לרכוש, בהתאם למספרם.

6. שיחת הקיבוץ אודות השאלה האם לקבל את “קיבוץ בנימינה” לגן שמואל:

על סדר היום שאלת התרחבות הקיבוץ.

צשק, יושב ראש האסיפה, שמתקיימת בתאריך 15.9.1933 – “בהתאם להחלטת האספה האחרונה אני מציע לאנשים שאספו ידיעות על שני קיבוצים שבאים בחשבון בשביל איחוד איתנו, “גורדוניה” ו”קיבוץ בנימינה” אני מבקש למסור את הידיעות הללו לאספה”.

יהושע זיידנברג – מצוין שאנשים שהכירו את האנשים מ”קיבוץ בנימינה” מזמן בואם לארץ, מוצאים בהם שינוי רב לטובה”, הוא מצידו ממליץ לאספה בעד קבלתם, היות ואינו מאמין שנצליח למצוא חומר אנושי שיתאים לנו יותר מהם.

וסף מינצר – מאמין רק באיחוד מלא על יסוד של שיווי זכויות מלא.

בעד קבלת “קיבוץ בנימינה “- 20 חברים.

נגד – 2

נמנעים – 13.

(מתוך פרוטוקול הישיבה שבה הוחלט על קבלת הבנימינאים לקיבוץ גן שמואל-הפרוטוקול המלא נמצא בארכיון גן שמואל).


על הבנימינאים כותב שאול קנז ב”מונולוג לא אובייקטיבי של “בן של..”:

בגן שמואל, ‘בנימינאים’ זה אבן פינה.

‘בנימינאים’ זה לא רק קבוצת עלייה של ההורים שלך.

‘בנימינאים’ זה לא רק מאיפה הם מגיעים.

‘בנימינאים’ זה מערכת ערכים ומושגים שעוברת מדור ההורים לבנים.

‘בנימינאים’ זה גן שמואל –לטוב ולפחות טוב.

ה’בנימינאים’ מכתיבים פה סטנדרטים, יוצקים פה את הדי.אן.איי. הגן שמואלי – בעבודה, במשק, באידאולוגיה, בתרבות וביחסי חברה –מאמצע שנות ה- 30 ועד סוף שנות ה-60,וקצת הלאה.

ה’בנימינאים’ באו אחרי שהפסידו את ה”קרב” על כיבוש עין שמר, הם באו כדי לכבוש את גן שמואל, ולהפוך אותו לקיבוץ ה”שומר הצעיר”, “הקיבוץ הארצי”. הוותיקים אולי לא התכוונו לזה, המפאיניקים לא שיערו שזה יקרה כל כך מהר, אבל מרגע שהגיעו… כל מי שרצה להמשיך ליצור פה, להיות חלק מהבית הזה, היה חייב להתחבר אליהם או…

מדברי הבנימינאים עצמם – “הייתה זאת תקופת הסתגלות: יבלות על הידיים וכו’. היה אז חורף והיה קר מאד, קר ורטוב, כי האהל דלף, ולפעמים גם נפל בלילה. קיבלתי את זה כדבר מובן מאליו, צריך לעשות למען הסוציאליזם, לבניין חברה חדשה. “אדוני הנכבד”, הייתי אומר לעצמי ,”זה מה שאנחנו חייבים לעצמנו ולעם…העם היהודי צריך שיהיה לו מקום לעצמו”.

(משה גלעד- מתוך החוברת “בנימינה” בעריכת בנימין פגי)


ייבוש ביצות כברה בשנות ה-40 של המאה ה-20.

“בואי לקיבוץ בנימינה – היה התגשמות חלום נעורים.

אך אינני יכול לספר על בואי לקיבוץ בנימינה, מבלי להזכיר את השלבים שקדמו לו.

כשנגמרה לי האמונה באלוהים המשגיח על מעשינו, נגמר אצלי הרצון להמשיך ולשנן את התלמוד והתוספות..

מחיפה לבנימינה הגענו ברכבת, בתחנת הרכבת חיכה לנו עגלון עם עגלה, בכדי לקבל את האהלים והמיטות. קשה לומר שהתמונה שראינו בבנימינה הייתה מלבבת…

התמונה שראינו וודאי לא התאימה לחלומות שלנו על ארץ ישראל ועל הקיבוץ…

בתוך תת זרמים של החיים היה גם מתח אירוטי, אשר בא לביטוי בצורות שונות. בתחרות על הבחורות היפות והמוכשרות (היו רבות כאלה) והן הרגישו בזה, והיה מתח בין בעלי המשפחות לבין ה”פרימוסים” הבודדים שהתלוו לכל אוהל וחדר…”.

(יעקב שילוני מתוך החוברת “בנימינה” בעריכת בנימין פגי).


“עלינו לישראל במרץ 1931, לפני העלייה הייתי מגיל צעיר בקן סוקולקה. תיכון למדתי בגרודונו. אז החלו בעיות של אנטישמיות.

התוכנית הייתה לגמור תיכון ולנסוע ללמוד רפואה. ואז ב-1928, הייתה ועידה שהחליטה שזה הזמן. הולכים להגשים.

עם ההחלטה עזבו רבים את הקן ונסעו להמשיך ללמוד. אני יצאתי להכשרה ראשונה של השו”הצ שם פינו לנו אורווה למטרות שינה.

בבנימינה היינו יוצאות לעבוד במשק בית. באחד הימים יצא לי לעבוד אצל בת עירי מפולין, אשר משפחתה הייתה במעמד נמוך משל משפחתי, היא נדהמה לראות אותי ולא הסכימה שאעבוד אצלה. אני התעקשתי והסברתי לה מה זה להיות אידאליסטית. למעשה היינו כולנו בני טובים, שרפנו גשרים עם העולם ההוא, ורצינו לבנות משהו אחר. זה היה החלום שלנו.

לא הייתי ממירה את השנים הללו בעד כל הון שבעולם!”

(שרה חנני – מתוך החוברת “בנימינה” בעריכת בנימין פגי).


“חיינו בבנימינה היו מלאי דאגות קיומיות קשות ומאבקים פוליטיים לא קלים. בקן השומרי –נשמנו אוויר פסגות!

בעייתנו הגדולה הייתה כיצד לתרגם את השאיפות הנעלות הללו לשפת המציאות החדשה והקשה, שבה נפגשנו בישראל”. עם זאת, אין להתעלם מחשיבותה של השקדנות לעבודה אשר אפיינה את ה”חבורה הבנימינאית”. אפשר לומר במידה די רבה של דיוק, כך “שמנו הלך לפנינו”, וכי הוא סייע לנו בתהליך ההיקלטות בגן שמואל.

מי אינו זוכר, כי גם את גן שמואל ליווה שם של “קולקים”?

שם, אשר בא לציין את המשטר המחמיר של העבודה, בצידו של מצב כלכלי שפיר.

יהיה אשר יהיה, ה”בנימינאים” לא קילקלו את הפירמה, ואולי אף במשהו קידמוה..

ויעידו עלינו, בעלי המשטר המחמיר –”הגרעינים הקיבוציים” אשר עשו אצלנו את הכשרתם הקיבוצית והמקצועית, ואשר רכשו “לאורך כל חייהם” סגנון של הערכה וכבוד ליום עמל ועבודה.

בנימין (בולק) פגי מתוך חוברת “בנימינה” שבעריכתו.


בתמונות לפי סדר הופעתן:


  1. עבודת הנשים
  2. הבנימינאים
  3. ייבוש ביצות כברה בשנות ה-40 של המאה ה-20.
  4. ייבוש ביצות כברה בשנות ה-40 של המאה ה-20.
  5. סחיבת שקי חיטה של 60 ק”ג ומעלה שיגרת עבודתם של הפלחים.
  6. הבנימינאים לדורותיהם.

לרשימת כל חברי קבוצת ה”בנימינאים” לחצו ‘עוד’


שבת שלום,

עמנואל וכל עובדי הארכיון.

עוד

כל הבנימינאים - החברים שהתאחדו עם גן שמואל באוקטובר 1933:


שלמה (שלמק) אילן (שידקו)

פייגה אילנית (הינדס)

קלמן אילני (באום)

שמחה בן אור (אוורבוך)

יעקב בראון

סוניה בראון (שצקי)

ניומקה גילאי (גילשינסקי)

משה גלבוע (גלובובסקי)

משה גלעד (פלוטניקוב)

בניה (בניו) גרינבוים

שולם הוכשטיין

פייגה שוסדק (חייקה)

יעקב חנני (פישמן)

שרה חנני (גולוב)

מוטק יוספזון

רחל יוספזון (כהן)

ריקל לב

משה ליס

מרים ליס

רוחמה ליפשיץ

בנימין (בולק)

פגי (פיגלוביץ)

חיה גרביה (פוקס)

צבי צור (צחנובר)

זלמן קנז (קונדז'ינסקי)

טובה קנז (טננבאום)

יצחק ריכל

יעקב שילוני (סולניק)

דבורה שילוני (אייזנברג)

גוסטל שפירא

חנן שפירא

קובק שפירא

שרה שפירא (וילנצ'יק)

יענקל שפירא

בנימין אטינגון

לולה אטינגון

הלה שפירא (אפל)

לאה בנאור (גרינשפן)

הלל גרביה

רחל זיידנברג (לודמיר)

שמחה פלפן

שרה פלפן (שפס)

פניה גילאי (פרלמוטר)

חיה הוכשטיין ( קלמר) באה מת"א

אברהם זכאי (זכוביצקי ) הצטרף מעין החורש

רבקה זכאי (וארום) הצטרפה מעין החורש

0

יש להתחבר כדי להגיב

נקודה למחשבה | גלעד קאלך


חידת תרתי משמע


אחרי יצירה מוזיקלית

עליך להסתכל על אלה שישנים.

סמדר מצטרפת לחסרי התעסוקה

על מנת ליצור פזמון

שהשתתף באירוויזיון.

(3, 7)


שלחו את התשובה למייל שלנו:
AlonGS@ganshmuel.co.il

בין הפותרים.ות נכונה יוגרל שי צנוע
שיחכה לזוכה בתא הדואר


פתרון החידה הקודמת: זן נדיר

השיבה נכונה וזכתה בהגרלה: רוני צוק בראון

 
0

יש להתחבר כדי להגיב

השיבוץ הקרוב | שיבוץ ז'

שישי-שבת, 20-21.12.24


השיבוץ הבא | שיבוץ ח'

שישי-שבת, 27-28.12.24

0
לתאריכי השיבוצים | 2024 >

יש להתחבר כדי להגיב

זה הכל להפעם


תודה לכל מי שנתנו יד להוצאת העלון


ככל והדבר אפשרי, העלון מנוסח
באופן המתאים לכל המינים.
במקרים בהם הנוסח איננו כזה,
אנא קבלו זאת בהבנה.


תגובות, שאלות, רעיונות ושאר ירקות
יתקבלו בברכה כאן או במייל:
AlonGS@ganshmuel.co.il

להתראות בעלון הבא,
איילת ייטב

0
לכל העלונים >

יש להתחבר כדי להגיב

דילוג לתוכן