החממה ההידרופונית | ליאור גולדשטיין

מה מיוחד במנתול?

כשאתם צורכים נענע, היא מפרישה שמן ריחני מתקתק שנקרא מנתול. מולקולת המנתול היא קטנה יחסית, ובצריכה שלה היא נקשרת בגוף לקצות תאי העצבים שרגישים לטמפרטורה ומגבירה את הרגישות שלהם לקור. כלומר – התחושה של הקור כשאתם לועסים מסטיק למשל (או במשחות שיניים או במשחות לשרירים למיניהן) מגיעה מאותו מנתול, שמופיע באופן טבעי בנענע (וכמובן מיוצר גם באופן מלאכותי בתעשייה).

הנענע גדלה בישראל כצמח בר באזורים לחים לצד נחלים בעיקר, ובארץ היא משמשת כתוסף הכי אהוב לכוס תה חם, אבל לא רק: היא משמשת גם כתוסף וכתבלין בבישולים, סלטים, שייקים, שוקולדים ואפילו סתם כעלי קישוט (לעומת זאת, בסיגריות מנתול אני לא בטוח שמדובר על תוסף טבעי…).

הנענע היא שיח חזק ומשתרע, ששולח שלוחות לכל עבר ולכן מומלץ לשתול אותה באדנית או עציץ גדול כך שניתן לשלוט על קצב הגידול שלה, כל זאת עד שמגיע החורף, אז היא נוטה להתחיל להיראות עצובה ואין עליה יותר עלים. עם בוא האביב, מתחיל להתחמם והיא פורצת שוב בקצב גידול מטורף.

הנענע אוהבת הרבה מים אבל לא פחות חשוב מזה אוהבת גם הרבה שמש, אז מומלץ לשתול אותה במקום מואר וחשוף לשמש של של לפחות 6 שעות ביום. כנראה בגלל זה בחורף כששעות השמש פוחתות והטמפרטורה צונחת היא נכנסת לדיכאון, אולי זה מה שמבאס אותה… לכן, לקראת החורף מומלץ להכניס אותה לאזור קרוב יותר לבית, מתחת לגגון או פרגולה, לשמור שתהיה במקום שזוכה לכמה שיותר שמש, במידת האפשר, אך עדיין חמים יותר ומוגן מרוחות שיעזרו לה לשרוד בחורף.

הנענע היא חברה חדשה יחסית בחממה, רק כמה חודשים. היא צמח קלאסי למים ולשיטת הגידול ההידרופונית. היא שולחת שורשים לכל עבר, מעל המים, בתוך המים, היא אפילו לא חייבת מגע ישיר עם המים, מספיק אזור לח והשורשים שלה יסתדרו כבר…

את הנענע (כמו בניסוי משבוע שעבר עם הבזיליקום) ניתן להרבות בשיטה של ייחורים די בקלות, פשוט קוטפים ענף עם מספר מפרקי עלים, מורידים את העלים במפרקים התחתונים, מניחים בכוס מים על השיש ובתוך מספר ימים יצמחו להם שורשים חדשים ויהיה ניתן לשתול אותה מחדש.

אתן כאן גם תשובה לשאלה שנשאלתי: מה ההבדל בין נענע ומנטה?

מנטה היא בעצם סוג של נענע חריפה יותר (נקראת באנגלית: Peppermint). הסוג שגדל אצלנו בחממה הוא סוג של נענע המכונה “נענע מנטה ספרדית”. זוהי נענע חזקה וארומטית מאוד, שמשדרגת כל משקה, תבשיל או כל מה שתבחרו להכין!!!

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן