טור דעה | אברמלה פרנק

לעילגות הלשונית יש ביטוי בתוכן ובצורה כאחד. התוכן כולל בדרך כלל גידופים, שאין עמם כל נימוק מדוע הם המענה הראוי לַדיון המתקיים. למען האמת לא מתקיים כל דיון; ישנו ניגוח בגסות-רוח אבל ללא כל הנמקה למה ועל מה זה מגיע. ויש לעילגות הלשונית גם צד צורני של ניסוח בלתי תקין בעליל ושגיאות כתיב בשפע. ועוד היבט שלישי יש לנושא שלפנינו: הצעקנות. גם העוצמה היא מרכיב חשוב עבור הדוברים “ודברי חכמים בנחת נשמעים” אינו כלול בעִסקה. מטרידה במיוחד העובדה, שלא נותרה בושה במעשה הידיים והדיבור שזו צורתם ודלות איכותם.

באלה בדיוק צריך ואפשר להקפיד בבתי הספר. לא הרבה, כתבנו, אנחנו יכולים לתקן בחינוך, אבל את תרבות הדיבור אפשר. התלמידים לא יגיעו לכך בכוחות עצמם, והם זקוקים להדרכה מצד מוריהם, הדרכה שיטתית, עקבית ונחושה שיכולה להיות אפקטיבית וליצור שינוי. עם זאת, מורה בודד אינו יכול לקדם תחום כה בסיסי לבדו, ונדרשת כאן שותפות בית ספרית כללית. ראשית חכמה יש לבנות תכנית פעולה, מפורטת לשיעורים ותִרגולים. מערך שיעורים לאורך כל השנה יעשה עבודה ממשית. ועוד: צריך שחומרים ממקומות שונים ייכנסו למאגר משותף, חשוף ונגיש לכל אנשי החינוך. תהיה בכך ברכה לא רק לתשפ”ד אלא גם לְשנים אחריה.

מה נכון לכלול במערך השיעורים לתרבות הדיבור ? צריך לשאול את התלמידות והתלמידים האם הנושא חשוב להם, ומדוע; להביא דוגמאות של איכויות ביטוי שונות ולשאול במה הם בוחרים ולמה; צריך לבדוק איתם האם היו רוצים לעצמם שפה נקיה – ביטוי הלקוח כבר מן התלמוד הבבלי: “לעולם יספר אדם בשפה נקייה” – שפה בעלת תכנים מפורשים, ידועים ומובנים; לבקש שיביאו ביטויים לשוניים מן האינטרנט והטלוויזיה שראויים לגינוי או לשבח; יעשו חונכות לצעירים כיצד לדבר בשפה ראויה; ישלחו תגובות לגורמים מנהיגים אם עיוותו את לשונם ופגעו בזולת וכיו”ב.

בסופו של דבר צריך להגיע לכללי “עשה ואל תעשה” בְתרבות הדיבור של בית הספר. יתכן אפילו שתוצר של סוף השנה יהיו פלקטים ברוח זאת שייתלו בכל הכיתות, ואיזכור להם יהיה בכל מקרה שתלמידות/ים התנהגו בשונה מהכתוב בהם. ויש לשלב בתהליך כמובן גם את ההורים, שיסייעו בעיצוב תרבות דיבור משפחתית. מאמץ אפשרי לקלקול גדול המתקיים בחברה הישראלית: יוצא מן הכנסת ונשלח לכל עבר ברשתות החברתיות.


טורי דעה ב”דף הבית” | הסבר


נשמח לתת במה לטורי הדעה שלכם ושלכן!

הדעות המפורסמות אינן מייצגות את המערכת ומטרתן להרחיב ולקדם את השיח. כל דעה תהיה חתומה בשמו או בשמם של המפרסמים.ות, ולא יתפרסמו דעות אנונימיות או בזהות בדויה.

הניסוח יהיה הולם ומכובד, עם טיעונים לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

לא תהיה התערבות בתוכן. הדעות יקראו ויערכו לטובת בהירות, דיוק, שפה נאותה וארגון של הטקסט, במידת הצורך.

מותר ורצוי להגיב! ניתן להשתמש במנגנון התגובות הפנימי של העלון (שם המשתמש והסיסמה הם מס’ החבר.ה שלכם.ן), ו/או לשלוח טור תגובה שיתפרסם בעלון העוקב. תגובות לא ענייניות – לא יתפרסמו.

במידה וישלחו טורים בעלי תוכן שנוי במחלוקת מזכירי הקיבוץ יפנו אל הכותב ויכריעו לגבי הפרסום.

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן