ביום שאחרי | אברמלה פרנק

התהליכים שהשתלשלו משליטתנו בגדה והתנחלותנו שם לתוך ישראל היו דרמטיים.

מדינת ישראל, כמאמר השיר, שינתה את פניה. אם להצביע על השינוי העיקרי, הוא בא לביטוי בצמיחת אווירה לאומנית ומשיחית מבית המדרש של ישיבת מרכז הרב של הרב קוק. בעיקר לאחר המהפך ב-1977 החלו לקום התנחלויות בכל שטחי הגדה המערבית, מה שנמשך עד היום.

הושקעו במתנחלים כספים גדולים מאד על חשבון הפריפריה בתוך ישראל; ערכים של שלום הוחלפו בערכים של כוח; מערכת החינוך החלה להעלות על נס בהדרגה את הלאומנות-הדתית, ובתי ספר החלו חוששים לתמוך בערכים הומניסטיים; גם ימי הזיכרון ליצחק רבין, שהיו בתחילה כמעט “מקודשים”, החלו לאבד מחשיבותם –במערכת החינוך המשתנה ובקרב ציבור המבוגרים המשתנה.

ב-2009 נכנס לחיינו, לשנים ארוכות, בנימין נתניהו. החלילן מהמליין הצליח בכישרון רב להקים מחנה “ביביסטי” ומשמעת מפלגתית, שהפכו את סילוקו למשימה בלתי אפשרית. השיא התחולל השנה, ב-2023, כאשר קמה קואליציה קיצונית-הזויה שלא נראתה כמותה מעולם במדינת האור לגויים.

הסיפור הזה התפוצץ בפרצופנו באסון נורא ב-7.10.2023, שאחריו אין עוד אפשרות לחזור אל מה שהיה. אם לא נחשוב לעומק ואם לא נפיק לקחים כבדי משקל, האסונות יישנו, עד אשר כל בעלי התושייה – ייקחו את משפחותיהם ויעברו למקום שפוי ובטוח.

הציבור הישראלי צריך לשנות את התנהלותו בסיבוב פרסה אדיר.

בתחום התודעתי עלינו להחליף את מערכת הערכים הרעה שסיגלנו לעצמנו, למערכת הומניסטית ושוחרת שלום; בַתחום הגאו-פוליטי עלינו לסיים את שליטתנו על העם הפלסטיני באמצעות פינוי התנחלויות רבות בגדה, והקמת ישות פלסטינית איתנה ושוחרת שלום. עלינו לסייע לה להתבסס כמדינה, ולבנות עמה יחד כלכלה צומחת, תוך שיתוף פעולה בתחום הביטחון. רצועת עזה, לאחר שתסתיים המלחמה, בשאיפה  שתסתיים בהצלחה, תהיה חלק מן הרשות הפלסטינית.

למרות ההלם שבו נתונים כעת החלקים הקיצוניים של הימין, הם עלולים לשוב לעמדתם הקודמת הלאומנית-משיחית גם לאחר לכתו של נתניהו.

הציבור הגדול השוחר שלום, חייב להיערך כיאות לימים הללו, שבהם צריכים להתחולל שינויים מופלגים: חלק גדול מן המתנחלים יצטרכו לעזוב כאמור לתחומי הקו הירוק של ה-6 ביוני 1967; שיתופי הפעולה בין ישראל לפלסטינים יצטרכו להיות הדוקים וחיוביים, כולל בעזה; נושא האקלים חייב לעמוד בראש שיתופי- הפעולה האזוריים; מערכת הערכים הישראלית תצטרך לחזור ולהתבסס על מגילת העצמאות ועל הומניזם; מערכת המשפט תהא תואמת מדינה דמוקרטית- ליברלית; מערכת החינוך תתבסס על 13 מטרות החינוך עם דגש על חשיבה ביקורתית; וכולנו נתגייס אז לחזק את סיכויי ההישרדות האקלימית.

אסור לנו להחמיץ את ההזדמנות שקיבלנו בתוך האסון הגדול – להתחיל מחדש.

אברמלה


טורי דעה ב”דף הבית” | הסבר


נשמח לתת במה לטורי הדעה שלכם ושלכן!

הדעות המפורסמות אינן מייצגות את המערכת ומטרתן להרחיב ולקדם את השיח. כל דעה תהיה חתומה בשמו או בשמם של המפרסמים.ות, ולא יתפרסמו דעות אנונימיות או בזהות בדויה.

הניסוח יהיה הולם ומכובד, עם טיעונים לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

לא תהיה התערבות בתוכן. הדעות יקראו ויערכו לטובת בהירות, דיוק, שפה נאותה וארגון של הטקסט, במידת הצורך.

מותר ורצוי להגיב! ניתן להשתמש במנגנון התגובות הפנימי של העלון (שם המשתמש והסיסמה הם מס’ החבר.ה שלכם.ן), ו/או לשלוח טור תגובה שיתפרסם בעלון העוקב. תגובות לא ענייניות – לא יתפרסמו.

במידה וישלחו טורים בעלי תוכן שנוי במחלוקת מזכירי הקיבוץ יפנו אל הכותב ויכריעו לגבי הפרסום.

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן