משולחן המזכירים | איריס ועילם


חברות וחברים יקרים


ביום ראשון התקיימה שיחת קיבוץ בנושא ההצעה לחידוש מודל הפרטת דיור הקבע (מודל שפיים).

בשיחה הוגשה הצעה לסדר היום ע”י אילת גיל המבקשת להחזיר את הדיון לרשות הבניה ולבצע מספר תיקונים במסמך.

לאחר דיון קצר הוחלט בהצבעה שהתקיימה במקום להוריד את הנושא מסדר היום של שיחת הקיבוץ ולהחזירו לדיון נוסף ברשות הבניה (ברוב של 14 תומכים מול 11 מתנגדים).

בהקשר זה ברצוננו להתייחס ל-2 סוגיות:


מורכבות הנושא של “מודל שפיים”


מודל שפיים עצר לפני כ-12 שנים את סחרור ההרחבות בקיבוץ.יחד עם זאת, באותה נשימה הוא הכניס אותנו לסחרור אחר של התחייבות כספית שלא מומשה במלואה בין הקיבוץ לבין החברים הזכאים. מצב זה יצר עם השנים תחושה גדולה של תסכול ופגע קשות באמון החברים במערכת.

ההצעה החדשה מנסה לייצר תיקון חלקי למצב הקיים תוך שהיא מתייחסת לצרכים השונים ומייצרת שלביות בחלוקת הכספים. יחד עם זאת, ההצעה לא שינתה את העקרון המהותי המאפשר לחברים שימוש בכספי מודל שפיים לכל מטרה ולא “צבעה” אותם לטובת שיפוץ בלבד.

שימור העיקרון הזה מייצר גרורות בתוך ההצעה החדשה שלא מספקות מענה הולם לכל האוכלוסייה.

הורדת הנושא מסדר היום בשיחה והחזרתו לרשות הבניה מאפשרת לנו הזדמנות לשמוע שוב את הטיעונים של מתנגדי ההצעה, ואם נבוא מספיק קשובים – אולי גם נמצא דרך לשפר עוד קצת את ההצעה כך שהיא תהיה טובה יותר והוגנת יותר כלפי מרבית ציבור הזכאים.


ביטויים של חופש דמוקרטי


אכן, הצבעה להורדת נושא מסדר יומה של השיחה גורמת לנו ולגופים השונים לעבוד עוד על הצעה שמבחינתנו היא כבר שלמה, גורמת לסרבול בלוחות הזמנים שתכננו, ולעיתים אף גורמת לתחושת מותשות בקרב אלה שעמלו על גיבוש ההצעה.

יחד עם זאת, אנו מוצאים בכך גם היבטים חיוביים: לאחרונה, אנו עדים על מעורבות הולכת וגוברת של חברות וחברי קיבוץ שיש להם מה לומר בנוגע להצעות החלטה שגובשו בצוותים ובגופים השונים.

לתחושתנו, הנוכחות בשיחות בהן מגיעות הצעות החלטה המשפיעות על חיינו הולכת ועולה וציבור גדול יותר קורא אותן ורוצה להיות מעורב.

אנו מאמינים כי לאור זאת, הולך וגובר השימוש בכלים הדמוקרטיים שלנו המאפשרים לחברות וחברים שלא היו מעורבים בתהליכי ניסוח ההחלטות, להיות אקטיביים ולהגיש הסתייגויות והצעות לסדר היום.

אנו מקווים שתהליך “גן שמואל היום ומחר” (שיימשך בחודשים הקרובים), מהווה גורם המעודד חברות וחברים להיות יותר מעורבים ומגביר את תחושת המסוגלות והמוטיבציה לפעול ולהשפיע.

במקביל לכך, המזכירות פעלה בחודשים האחרונים בשורה של דיונים והחלטות ליצירת אוגדן עדכני לשיחת הקיבוץ, הכולל בין היתר: הגדרת תפקיד וסמכויות מנחה השיחה, הגדרת תהליך הגשת הסתייגויות, הורדה מסדר היום, בקשה לדיון חוזר, נוהל ערעורים ועוד.

האוגדן יעלה בשבוע הבא לאתר הקיבוץ בתוך מאגר התקנונים וההחלטות, המנגיש לחברים (לפי נושאי תוכן) את כל התקנונים וההחלטות שלנו.

מוזמנים לעיין ולהתעדכן.


עד כאן להפעם.

שבת שלום, איריס ועילם

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן