משולחן המזכירים | איריס ועילם


ייעוד כספי שפיים – לכל שימוש או למטרות שיפוץ?


חברות וחברים, ביום ראשון הקרוב מגיע דיון חשוב ומשמעותי לשיחת הקיבוץ באשר לייעוד כספי מודל שפיים.

רשות הבניה כמו גם מזכירות הקיבוץ תומכות בשינוי ייעוד הכספים כך שבהגדרתם, יופנו רק לטובת שיפוץ דירות הקבע ולא לטובת כל שימוש, כפי שהיה נהוג עד כה במודל.

מודל שפיים, שנולד במטרה לעצור את סחרור ההרחבות שהקיבוץ היה שרוי בו בעשור הראשון של שנות ה- 2000, יצר בעיות חדשות עקב חלוקת כספים בחסר גדול אל מול ההחלטות וההבטחות.

מצב זה יצר לאורך שנות קיומו תסכול גדול בקרב חברים רבים, אי-אמון במערכת ותחושות כבדות של עוול וחוסר צדק חלוקתי סביב משאב הדיור בקיבוץ.

היום, כשבאים ברשות הבניה במאמצים גדולים לשנות את המודל ולתקן חלק מהעוולות שנוצרו, נדרשת מהציבור התנהלות אחראית וראייה מערכתית רחבה על-מנת להפנות את הכספים הרבים המוקצים מדי שנה לחברים בגין דירת הקבע שלהם, לטובת התחזוקה שלה ולא לטובת צרכיהם הפרטיים.

המזכירות וגם רשות הבניה גיבשו עמדה ערכית ברורה בנושא ומצפות מהציבור לתמוך בה על-מנת שהכספים הציבוריים שלנו המוקצים לטובת תחזוקת דירות הקבע ימצאו את דרכם לייעדם ולא ילכו לטובת שימושים אחרים או יועברו בהורשות. זו לא מטרתם!

יש כאן מתח ציבורי גדול בין התועלת האישית של חברים רבים לבין שימוש נכון וראוי בכספי ציבור המחולקים לחברים בגין דירותיהם.

למרות הנוחות הגדולה בקבלת “דיבידנד” נוסף מדי שנה בגין הדירה, אנו חושבים שהתנהלות זו שגויה ואף אינה צודקת מהטיעונים הבאים:

1. כיוון שהכספים מגיעים אל החברים בגין דירתם – יש לחבר זאת גם אל ייעודם ולהפנותם, בהגדרה, לטובת תחזוקת הדירות בלבד.

2. משפחות צעירות ו-80 המשפחות הנמצאות כבר בזכאות לקבע וממתינות (למרות זכאותן), שנים רבות לדירה – לא מקבלות כספים אלה כיוון שהם מיועדים לשיכוני הקבע בלבד.

3. רשות הבניה לא אחראית לכך שהתקציב הפרטי בג”ש מאוד קטן. הכספים המגיעים ממנה לא נועדו להגדיל את התקציב.

4. חברים ותיקים רבים אינם משתמשים בכספים לטובת שיפוץ ולא פעם, כספים שרשות הבניה העבירה אליהם מוצאים את דרכם בכספי הירושה – גם לשארים מחוץ לקיבוץ.

5. כאשר ייעוד כספי המודל יהיה אך ורק לטובת תחזוקת הדירות – מרביתם ינוצלו ומצב תחזוקת הדירות ישתפר לאורך השנים. כספים שלא יושקעו, יוחזרו, בעת פטירה, לטובת המודל ובכך יגדילו את סכום החלוקה לשאר החברים.

6. חלק מדירות הקבע המתפנות, במיוחד בקומות העליונות, עוברות בשנים האחרונות הסבה לדירות מעבר. אם כספי המודל יושקעו בדירות הללו, יש סיכוי שהקיבוץ ישקיע בהן פחות בשיפוץ לאחר שיתפנו (כיום כל שיפוץ כזה לדירת מעבר עולה בין 150-200 אלף ₪).

מכל הטיעונים הללו, אנו קוראים לכל החברות והחברים לגלות אחריות ציבורית ולהפנות את ייעוד כספי שפיים כך שיושקעו בתחזוקת דירות הקבע שגם הן – כמו שאר הכספים הציבוריים – רכוש הציבור כולו.

ודבר אחרון, מדובר על נושא רגיש במחלוקת ציבורית.

אנו מבקשים מכל החברות והחברים לכבד את הדעות השונות ואת השיח הציבורי שלנו – אם בשיחת הקיבוץ, בחצר, בחדר האוכל או ברשתות החברתיות על-מנת שכולם יוכלו להרגיש בנוח עם דעותיהם האישיות ועם השמעתן ברבים.

שבת שלום, איריס ועילם.

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן