סיכום תקופה | עודד ילין


דברים עם סיום הקדנציה

של ריכוז המשק


בימים אלה אני מסיים את תפקידי בתחושה אישית טובה ושהמשק נמצא במצב טוב.

עברו עלינו שנים לא פשוטות וקשיים שנבעו בעיקר ממגפת הקורונה. הסגרים והבעיות הלוגיסטיות גרמו להאטה כלכלית בעולם כולו ובעקבות כך עלתה האינפלציה, את הריבית העלו כדי לדכא את האינפלציה ואי הוודאות הכלכלית גדולה.

התפתחויות אלה התעצמו בארץ כתוצאה מהמהפכה המשפטית והמשטרית שהממשלה מנסה להעביר בחודשים האחרונים.

המפעל חווה כמה שנים של ירידה ברווח בעיקר כתוצאה מעלייה בהוצאות על חומרי גלם ולוגיסטיקה, אולם השנה נראה שמאמצי השיווק וההתייעלות מביאים לשיפור המיוחל בתוצאות.

בשנים האחרונות (ויאמר לשבחם של אילן ואורן שעשו את זה גם בתקופה טרום כניסתי לתפקיד) הפסקנו את פעילותם של מספר ענפים שהיו בהפסד וכן יזמנו פעילויות חדשות שחלקם החל להניב וכעת המשק יציב וריווחי מבעבר.

בענפי החקלאות אנחנו חשופים למדיניות ממשלתית שמקדשת את היבוא ומערערת את תנאי היציבות החשובים לענפי החקלאות ובמיוחד לענף החלב.

יחד עם זאת, היסודות החזקים של כלכלת הקיבוץ הכוללים התמקצעות וגיוון תחומי הפעילות מייצבים אותנו ומצמצמים את השפעת התהליכים החיצוניים. לא חיפשנו הרפתקאות כלכליות, השקענו בענפים המסורתיים כמו השבחת הפרדס, נטיעות אבוקדו, תוכנית אב לרפת ומתקנים סולאריים. גם בפיתוח הפעילות של וי גרדן הסתייענו במימון חיצוני שמרחיק את הסיכון הכלכלי מהקיבוץ.

כמו כן, השקענו יחד עם השותפים שלנו בדוכן ובפארק המסחרי בהשבחת העסקים. גם עבודת חברים וחברות נעשתה מגוונת יותר והרבה חברים עובדים בחוץ.

בנושא המימוני מצבנו טוב וההקפדה על התנהלות לפי הקווים המנחים של העבודה האסטרטגית שנעשתה שומרת עלינו מפני הסתבכות פיננסית. גיבשנו תכנית מאתגרת לבניית בתים ואני מקווה שתצא לפועל ותצמצם את מצוקת הדיור.

אני רוצה לציין את העובדה שהתברכנו בחברים וחברות צעירים רבים שמתגייסים לקחת אחריות ולהכנס לתפקידי ניהול גם בחקלאות וגם בתחומי הכספים, התעשייה והשיווק.

העתיד הכלכלי אינו מובטח מאליו. עוד רבים האתגרים העומדים בפנינו ואני לא אופטימי לגבי המצב החברתי והכלכלי בארץ. אנחנו רואים התנהלות סקטוריאלית שחוצה את גבולות השחיתות ואת העברת התקציבים הממשלתיים באופן סקטוריאלי לחרדים ולהתנחלויות.

יש חשש שנושאי חינוך, בריאות ורווחה יוזנחו ע”י הממשלה כך שעל מנת לשמור על איכות חיינו נצטרך להקדיש משאבים רבים יותר לנושאים אלה. חשוב שנטפח את הלכידות הפנימית ואת הנכונות לאזן את השימושים הקהילתיים למקורות הכספיים וכן להתחשב בהקצאת המשאבים בצרכי האוכלוסייה השונים.

אני רוצה לנצל הזדמנות זאת על מנת להודות לכל אלה שתרמו לעבודה החשובה שנעשתה, למנהלי ועובדי הפעילויות השונות שעבדו קשה למימוש התוכניות, למתפ”ים שמטפלים בחברים ומטפחים את הקהילה תוך התייחסות למרקם שבין משק לקהילה, לחברי ועדת משק שחייבו אותי לניהול תהליכים נכונים של קבלת החלטות.

אני מאחל לשלי לנדסמן הצלחה וגם סיפוק במילוי התפקיד. יש בו הרבה אתגרים ומשעמם ודאי לא יהיה לה.

ניהול הקיבוץ הוא בעיקר עבודה עם אנשים טובים ומסורים והפעלה שלהם למימוש התוכניות ואני בטוח ביכולת של כולם להמשיך ולהוביל לשגשוג הקיבוץ.

בברכה,

עודד ילין

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן