משולחן המזכירים | איריס ועילם

בחודשיים האחרונים שולחננו עמוס בנושאים מערכתיים גדולים ובעלי משמעות והשפעה על חיינו. להלן סקירה קצרה על חלק מהם.


תקנונים והחלטות


תקנון קליטה – תקנון קליטה חדש נכתב בשנה האחרונה ומגיע בתום תהליך של שיחה פתוחה ואישור המזכירות לשיחת קיבוץ ב- 27.11. התקנון החדש עושה סדר בין מספר מסמכים קיימים, מתייחס לסטאטוס התושבות (התקנון הקיים לא מתייחס לכך), משנה את דמי הקליטה ומביא עוד מספר חידושים בנושאים כמו השתתפות בוועדות וקליטה בתקופת הריון. זו הזדמנות להודות לצוות הרציני שעבד בשנה האחרונה על כתיבתו במסירות גדולה.

תקנון פרודים גרושים – המזכירות מינתה לאחרונה צוות לכתיבת תקנון חדש. התקנון הקיים נכתב בשנת 2005 ולא עבר מעולם שיחת קיבוץ. התקנון אינו רלוונטי להיום בסעיפים רבים ונדרש חידוש. הצוות כבר נפגש פעם אחת והחל בכתיבת התקנון החדש. כשהצוות יסיים את עבודתו היא תוגש בפני המזכירות ולאחר מכן תוצג לציבור בשיחה פתוחה.

הוספת רובד א’ לביטוח הבריאות שלנו – ביוזמה של דינה ומערכת הבריאות, הוקם צוות שהביא הצעה להוספת רובד של ביטוח בריאות פרטי בנוסף לביטוח המושלם שיש לנו כיום. הצוות עשה עבודה מצוינת שקיבלה תמיכה רחבה במזכירות ובוועדת מימון עמה התייעץ בנוגע למקור כספי נדרש. המאמצים כעת מכוונים להשלים את המהלך עד תחילת 2023. פרטים נוספים יפורסמו לציבור בהרחבה מטעם מערכת הבריאות בהמשך.


דיור


הקצאת דיור הקבע – מסמך מטעם רשות הבניה והמזכירות ובו 2 הצעות לשינוי האופן בו אנו מקצים כיום את דירות הקבע החדשות שלנו, הגיע לשיחה פתוחה ב- 18.9.22. עקב מורכבות הנושא, השיחה היתה טעונה והביאה ציבור גדול. לאור הדברים שנאמרו בשיחה המזכירות קיימה 2 דיונים נוספים שבסופם הכריעה כי אין זה ראוי ונכון להתקדם עם המסמך להכרעת הציבור וכי יש לבחון דרכים אחרות לטיפול במצוקת הדיור בקיבוץ (בנוסף לבנייה החדשה). צוות מזכירותי מצומצם הוקם על-מנת לבחון דרכים אחרות להקצאת דיור הקבע (לדוגמה: ותק מצרפי והשפעותיו על התור).

מודל הפרטת דיור הקבע (מודל שפיים) – צוות מטעם רשות הבניה עמל והביא הצעה לרשות הבניה לחידוש המודל שכבר פעיל במשך 12 שנה. רשות הבניה אישרה את המסמך. המודל החדש שזכה לתמיכה במזכירות, הועבר לשיחה פתוחה על-מנת לשמוע את הציבור. השבוע התקיימה השיחה (13.11) שהיתה רבת משתתפים ודוברים. למרות שמדובר בנושא טעון, השיחה התנהלה באווירה נעימה ומכבדת. הדברים שנאמרו סוכמו והצוות המצומצם כבר תיאם פגישה להתייחסות לכל הסעיפים שבסיכום. לאחר שהצוות יסיים את התייחסויותיו, הנושא יוחזר לרשות הבניה וממנה אל המזכירות וחזרה אל הציבור.

ירידה מקומה שניה מטעמי בריאות – השבוע ועדת דירות אישרה מסמך שהביא צוות מצומצם, המורכב מנציגי ועדת דירות ומערכת הבריאות. המסמך יועבר למזכירות בשבוע הבא לדיון. מטרת המסמך: להסדיר את אופן ההגדרה של אלה הזקוקים לרדת לקומת קרקע מטעמי בריאות, להגדיר את הפעולות שהקיבוץ מממן ואת לוחות הזמנים לתהליך. בחודשים האחרונים ועדת דירות הורידה 6 משפחות מקומה שניה, כאשר מרביתן מטעמי בריאות. ישנן למעלה מ- 30 משפחות מעל גיל 70 המתגוררות בקומה שניה ועלינו להיערך לכך. כשהמסמך יאושר – הוא יפורסם לציבור.

בית גן שביט – צוות מזכירותי שדן בשימושים האפשריים בגן שביט החליט על הסבת המבנה לדירות מעבר עבור משפחות. ההחלטה על כך הגיעה בעקבות התעקשות של איתי הראל (רכז רשות הבניה) לבחון אפשרות של תכניות אמיתיות ותמחור ריאלי של העבודה. לאור הנתונים שהוצגו, הצוות המליץ פה אחד על הסבת המבנה והמזכירות אישרה את המלצת הצוות. כעת באחריות ועדת דירות / רשות הבניה לקבל החלטה האם הופכים את המבנה ל-3 דירות יחסית גדולות עם 3 חדרי שינה או ל-4 דירות קטנות יותר עם 2 חדרי שינה. לאחר ההחלטה, הפרויקט ייכנס לשלבי תכנון ותמחור סופיים וייכנס לתכנית העבודה של 2023.

בניה חדשה בארמוני – רשות הבניה נמצאת בשלבים אחרונים של בחירת אדריכל והחלטות הנוגעות לדגמי הבתים שייבנו בשכונה. זו הזדמנות להביע הערכה גדולה לניר ואיתי רכזי הרשות על קידום ודחיפת הנושא ולשירי טבת על כל הסיוע המקצועי.

מכרזים בדירות מעבר – בוועדת דירות עומלים במרץ על הצעה לשינוי האופן בו מציעים את דירות המעבר למשפחות. ההצעה החדשה מציעה לעבור לשיטה של מכרזים לצד קריטריונים ברורים שיארגנו את התור בין הפונים. הגדרת הקריטריונים היא המשימה המרכזית כעת על שולחנה של הוועדה. בנוסף, לצד שיטה זו ייבחן מחדש הנוהל של “שיפוץ ללא דייר” – האם להוציא דירה למכרז לפני שיפוץ או לאחריו. שאלות אלו ועוד נמצאות כעת על שולחנה של הוועדה. חשוב לנו להדגיש כי כל עוד לא הוחלט אחרת, כל הדירות הנמצאות כעת בשיפוץ ימשיכו להימסר לציבור עפ”י הנוהל הקיים כיום.


ג”ש היום ומחר – תהליך ציבורי להכרות עם מצבו של הקיבוץ כיום


מזכירות הקיבוץ מובילה תהליך ציבורי ייחודי ומזמינה את כל הציבור מכתה י’ לקחת בו חלק.

התהליך ייפתח במפגש חגיגי בבית העם בו לצד כיבוד יתקיימו 4 הרצאות TED קצרות על מצב הקיבוץ בתחומי החיים השונים. המפגש יתקיים ב-2 מועדים שונים (עם תכנים זהים): 16.12 – יום שישי בבוקר ו-21.12 – יום רביעי בערב.

בחודש שלאחר מכן יתקיימו בבית אורי מפגשי העמקה בתחומים ייעודיים לכל החפצים בכך ולבסוף יתקיים סקר ציבורי גדול ומקיף על תחומי החיים שלנו ועל רצון החברים לבחון שינויים והתאמות באורחות חיינו. פרסום מסודר יצא בשבועות הקרובים.

הציבור כולו מוזמן לקחת חלק!

עד כאן להפעם.

שבת שלום, איריס ועילם

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן