ספירת הפרפרים הגדולה

< דפדפו ימינה ושמאלה בגלריה >

ניתן להגדיל את התצוגה בתנועת צביטה נפתחת


האביב בעיצומו, הפרפרים חוגגים ובדיוק בעונה זו לקראת חג הפסח מתקיימת מדי שנה ספירת הפרפרים הגדולה.
זו היתה הזדמנות נפלאה בשבת האחרונה (20.04) להזמין את דובי בנימיני, יו”ר אגודת חובבי הפרפרים ומחבר מדריך הפרפרים בישראל לסיור פרפרים בשטחים הפתוחים של גן שמואל.

הפרפרים הם ביו אינדיקטור לדעת את מצב הטבע בסביבה שלנו. היכן שיש פרפרים יש סביבה נקייה מרעלים וסביר להניח שגם מגוון ביולוגי עשיר ומגוון.

נקודת ההתחלה של הסיור היתה באנדרטת האבן בבריכות גן שמואל.

לאה בנימיני, בת זוגו של דובי, הציגה לילדים את גלגול הפרפר והילדים ישבו מהופנטים.

לאחר מכן המשכנו לתחנה הבאה- בריכות נפוליאון. דובי ציפה כי בסמוך לבריכות הדגים נוכל לצפות בשפע של פרפרים וצמחייה. הילדים ירדו מהטרקטור עם רשתות והחלו להתרוצץ ולחפש פרפרים אך להפתעתנו לא היו פרפרים באזור. רק שפיריות. דובי הסביר כי זחלי השפיריות גדלים במים ולכן הם היחידים ששרדו. מסתבר כי השטח כולו מרוסס. הצמחייה היתה צהובה ויבשה ולא נצפו כמעט פרפרים מלבד כמה לבניני צנון.

החלטנו מאוכזבים להמשיך הלאה לכיוון הקיבוץ ולפתע דובי אותת לכולם לעצור בסמוך לשדה עשיר בצמחיית בר מול בריכות הגד”ש. ירדנו מהרכבים ודובי הורה לכולם לעצור ולהתבונן.

לפתע נגלה לעינינו מחזה מרהיב של עשרות פרפרים החגים בשדה. החלו זעקות שמחה.. הנה שם! זנב סנונית נאה, דנאית הדורה, נחושתן החומעה, צהבוני התלתן, לבניני צנון, כחלון אפון, לבניני רכפה.. והילדים החלו להתרוצץ ולתפוס ברשתם פרפרים. דובי הציג אותם בכוסית הדגימה ולאחר מכן שחררנו אותם לטבע. היינו המומים איך אזור אחד יכול להיות שומם לגמרי ממגוון ביולוגי והנה כמה עשרות מטרים קדימה אזור עשיר בפרפרים וצמחייה. דובי הסביר לנו שזו דוגמא מצויינת לראות את ההבדל בין שטח מרוסס ללא צמחייה לשטח עשיר בצמחייה שהריסוס פסח עליו.אותו שדה הפך למאין נווה מדבר עבור הפרפרים המחפשים מזון וצמחים פונדקאים להתרבות עליהם. ומכיון שכל האזור סביב מרוסס- כולם התרכזו בשדה הזה. דובי סיפר לנו שיש מועצות בהן התושבים נלחמים על שטחים טבעיים ללא ריסוס כדי לשמר על המגוון הביולוגי באזור, ואם לא נדאג לכך גם אנחנו לא נוכל להנות מפרפרים, צמחייה עשירה ובעלי חיים בסביבתנו בעוד כמה שנים.
היה סיור מרתק ומלמד.


גם אתם מוזמנים להיכנס לאתר ספירת הפרפרים הגדולה ולהצטרף למיזם החשוב הזה. כל אחת ואחד יכולים לקחת חלק בספירת הפרפרים. נדרש רק לזהות את מין הפרפר ולציין את מספר הפרטים בהם צפיתם באזורכם ולדווח בטופס מקוון ייעודי אשר נמצא באתר ספירת הפרפרים הגדולה.
ההשתתפות חשובה לאיסוף מידע להבנת שינויים ומגמות באוכלוסיות הפרפרים בישראל. לפניכם לינקים לאתרים שונים בנושא:

אתר ספירת הפרפרים הגדולה.

מגדיר פרפרי ישראל

אפליקציה לניטור אקראי של פרפרים

חג אביב פורח ובשורות טובות,

טל מלוכנא וצוות התרבות

שתפו :

Subscribe
Notify of
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפייה בכל התגובות
0
נשמע לשמוע את דעתך!x
דילוג לתוכן